top of page
Openbaar Bestuur Consultancy Logo OBCC

OPENBAAR BESTUUR CONSULTANCY

​

 

Definities

 

Overeenkomst: de schriftelijke overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard in de zin van artikel 7:400 BW.

Opdracht: het leveren van organisatieadvies in de ruimste zin van het woord ten behoeve van het vaststellen, analyseren en oplossen van vraagstukken.

​

Opdrachtgever: de rechtspersoon of de natuurlijke persoon die als wederpartij van OBCC een overeenkomst heeft gesloten tot het (doen) uitvoeren van een opdracht of het verzoek heeft gedaan tot het uitvoeren van een opdracht.

​

Opdrachtnemer: OBCC, die de opdracht heeft aanvaard en onder zijn verantwoordelijkheid uitvoert.

​

Opdrachtuitvoerder: OBCC-medewerker en/of de natuurlijke persoon of rechtspersoon die namens OBCC belast is met de uitvoering van de opdracht.

​

Partijen: opdrachtgever en opdrachtnemer.

 

Artikel 2. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden

 

2.1

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere opdracht aan OBCC, hierna te noemen ‘opdrachtnemer’.

 

2.2

De bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle voorstellen, offertes en werkzaamheden in het kader van een opdracht van opdrachtnemer en op alle overeenkomsten strekkend tot het verrichten van werkzaamheden in het kader van een opdracht voor opdrachtgever, met inbegrip van alle daaruit voortvloeiende dan wel daarmee samenhangende overeenkomsten tussen partijen, respectievelijk hun rechtsopvolgers. De werking van de artikelen 7:404, 7:407 lid 2, 7:408 lid 2 en 7:409 BW is hierbij uitgesloten.

 

2.3

Opdrachtnemer is bevoegd deze algemene voorwaarden te wijzigen. Gewijzigde algemene voorwaarden worden geacht te zijn aanvaard indien opdrachtgever niet binnen veertien dagen nadat de gewijzigde voorwaarden hem zijn toegezonden of kenbaar geworden tegen de gewijzigde algemene voorwaarden bezwaar heeft gemaakt.

 

2.4

Van deze algemene voorwaarden kan slechts bij schriftelijke overeenkomst worden afgeweken.

 

2.5

Indien enige bepaling in deze algemene voorwaarden of in de overeenkomst van opdracht nietig is, blijft de overeenkomst voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in overleg tussen partijen worden vervangen door een beding dat de strekking van het oorspronkelijke beding zo veel mogelijk benadert.

 

Artikel 3. Totstandkoming van de opdracht

 

3.1

De overeenkomst van opdracht komt tot stand op het moment dat de door partijen ondertekende overeenkomst van opdracht dan wel de opdrachtbevestiging (schriftelijk, per e-mail, mondeling) door opdrachtnemer is ontvangen.

 

3.2

Als de door opdrachtgever ondertekende opdracht (nog) niet retour is ontvangen, wordt de opdracht geacht tot stand te zijn gekomen onder de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op het moment dat opdrachtnemer op verzoek van opdrachtgever met de uitvoering van de opdracht is begonnen.

 

3.3

Alles dat tussen partijen is besproken vóór de totstandkoming van de opdracht of opdrachtbevestiging wordt buiten beschouwing gelaten bij de reikwijdte van de opdracht, tenzij dat schriftelijk in de opdrachtbevestiging is opgenomen. De opdracht of opdrachtbevestiging treedt in de plaats van alle eerdere schriftelijke en mondelinge overeenkomsten, offertes, afspraken en mededelingen met betrekking tot het onderwerp van de opdracht.

 

3.4

Indien wet- of regelgeving, een toezichtkader of een gedragscode van toepassing zijn voor de opdrachtuitvoerders die op grond van de opdracht werkzaamheden verrichten, maken deze wet- of regelgeving, kaders en codes deel uit van de opdracht en opdrachtgever verklaart de daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende verplichtingen volledig te zullen respecteren.

 

Artikel 4. Terbeschikkingstelling van informatie, gegevens, medewerkers en werkruimte opdrachtgever

 

4.1

Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat opdrachtnemer zijn werkzaamheden op adequate wijze kan uitvoeren. Opdrachtgever stelt daartoe onder meer tijdig en rechtmatig de benodigde informatie, feiten, (persoons)gegevens, omstandigheden, middelen, faciliteiten en medewerkers ter beschikking die relevant kunnen zijn voor de uitvoering van de opdracht en verleent waar nodig toegang tot de locatie(s) van opdrachtgever.

 

4.2

Opdrachtnemer mag, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, zonder nader onderzoek of controle uitgaan van de juistheid en volledigheid van de door of namens opdrachtgever verstrekte gegevens of informatie of verwerking ervan.

 

4.3

Door het verstrekken van persoonsgegevens aan opdrachtnemer staat opdrachtgever ervoor in dat hij voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming en dat het verstrekken van deze persoonsgegevens en de opdracht of het verzoek aan opdrachtnemer tot verwerking van deze persoonsgegevens in overeenstemming is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming en het privacybeleid van opdrachtgever.

 

4.4

Indien opdrachtgever voor de uitvoering van de opdracht niet, dan wel niet tijdig of niet volledig voldoet aan de voorgaande bepalingen, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel de kosten ten gevolge van de vertraging bij opdrachtgever in rekening te brengen volgens de gebruikelijke tarieven.

Artikel 5. Geheimhouding

 

5.1

Opdrachtuitvoerders zijn gehouden aan een geheimhoudingsplicht zoals vastgelegd in de arbeidsovereenkomst respectievelijk overeenkomst van samenwerking of andere overeenkomst. Daarmee zijn zij verplicht tot geheimhouding en tot zorgvuldigheid in het omgaan met alle gegevens van opdrachtgever jegens derden. Opdrachtnemer spant zich in om de belangen van de opdrachtgever te beschermen.

 

5.2

Opdrachtnemer verplicht alle opdrachtuitvoerders deze geheimhoudingsverplichting na te leven en spant zich ervoor in te zorgen dat opdrachtuitvoerders de verplichting nakomen. De geheimhoudingsverplichting legt opdrachtgever door aan de door of namens opdrachtgever in te schakelen derden.

 

5.3

Opdrachtgever of de door of namens hem ingeschakelde partijen mogen zonder toestemming van opdrachtnemer geen mededelingen doen of informatie openbaren aan derden over rapporten, documenten, (concept)adviezen, persoonsgegevens of andere schriftelijke informatie of uitingen die door opdrachtnemer ter beschikking zijn gesteld in het kader van de opdracht, anders dan ten gevolge van een wettelijke- of beroepsplicht, of in de situatie dat de informatie reeds gerekend kan worden tot openbare informatie zonder daarbij de geheimhoudingsplicht te schenden.

 

5.4

Opdrachtgever stemt ermee in dat opdrachtnemer gegevens of informatie die namens of door opdrachtgever aan opdrachtnemer zijn verstrekt mag gebruiken en openbaren aan derden, onder voorwaarde dat deze gegevens of informatie geanonimiseerd of niet herleidbaar zijn, voor onderzoeks- en adviesdoeleinden op het gebied van onder meer benchmarking, statistiek, data-analyse en het ontwikkelen van technieken, tools of methodes.

 

Artikel 6. Intellectueel eigendom

 

6.1

Modellen, instrumenten, methodieken, software, (beeld)merken, ontwerpen en andere producten die opdrachtnemer gebruikt en/of ontwikkelt of heeft ontwikkeld en/of deel uitmaken van de offerte of de uitvoering van de opdracht en die in het adviesrapport of in andere resultaten (van onderzoek) zijn opgenomen, blijven het eigendom van OBCC, ook indien de opdracht tussentijds beëindigd wordt.

 

6.2

Verdere openbaarmaking, verveelvoudiging, verspreiding of exploitatie door opdrachtgever of door of namens hem ingeschakelde derden kan alleen met voorafgaande schriftelijke instemming van opdrachtnemer, onverminderd het bepaalde in artikel 5.4.

 

Artikel 7. Uitvoering van de opdracht

 

7.1

De opdracht zal naar beste inzicht en vermogen alsmede volgens redelijke eisen van professionaliteit en goed opdrachtnemerschap uitgevoerd worden door of namens opdrachtnemer.

 

7.2

Opdrachtnemer zal zich in redelijkheid inspannen om de opdracht en/of overeengekomen diensten of producten, conform de opdrachtbevestiging of andere schriftelijke afspraken, te verrichten dan wel op te leveren, tenzij partijen expliciet schriftelijke afspraken hebben gemaakt over het te behalen resultaat.

 

7.3

Alle werkzaamheden die in het kader van een opdracht door opdrachtuitvoerders worden verricht, worden in beginsel geacht handelingen door of namens opdrachtnemer te zijn. Opdrachtuitvoerders houden zich aan de bij opdrachtnemer geldende interne gedragsregels en uitgangspunten zoals opgenomen in de arbeidsovereenkomst, aanvullende interne regels respectievelijk de bepalingen in een overeenkomst tot samenwerking of overeenkomst van opdracht.

 

7.4

Opdrachtnemer is gerechtigd bij uitvoering van de opdracht andere personen, rechtspersonen of derden in te schakelen. De keuze van de door opdrachtnemer in te schakelen andere personen, rechtspersonen of derden zal, waar mogelijk en in redelijkheid aangewezen, geschieden in overleg met opdrachtgever en met inachtneming van de nodige zorgvuldigheid. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van deze derden, behoudens opzet of grove schuld.

 

7.5

Bij de uitvoering van de opdracht kan van opdrachtuitvoerders die niet betrokken zijn geweest bij de uitvoering van eerdere of andere opdrachten voor opdrachtgever, niet verwacht worden dat zij bekend zijn met informatie of gegevens of hierover beschikken.

 

7.6

Tijdsplanning, kosten en kwaliteit van de opdracht kunnen worden gewijzigd in geval van tussentijdse aanpassing van de (omvang van de) opdracht, aanpak of werkwijze, op basis van schriftelijke overeenstemming tussen partijen. Opdrachtnemer zal deze wijzigingen in de overeenkomst van opdracht bevestigen en opdrachtgever zal zijn instemming met deze wijziging bevestigen. Indien opdrachtgever niet binnen een redelijke termijn zijn instemming met de wijziging bevestigt, is opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst te beëindigen zonder tot enige schadevergoeding jegens opdrachtgever gehouden te zijn.

 

Artikel 8. Duur en afronding van de opdracht

 

8.1

Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, is opdrachtgever ermee akkoord dat de opdracht(uitvoering) is geaccepteerd en afgerond zodra opdrachtnemer aangeeft dat de opdracht definitief is opgeleverd, dan wel zodra opdrachtgever voor het eerst bedrijfsmatig gebruikmaakt van de resultaten van de opdracht, indien dit eerder plaatsvindt.

 

8.2

Er kunnen omstandigheden zijn waardoor niet van tevoren exact kan worden aangegeven hoe lang de doorlooptijd van het uitvoeren van de opdracht zal zijn. De doorlooptijd is mede afhankelijk van de kwaliteit van de informatie, feiten en middelen en de medewerking die OBCC verkrijgt van opdrachtgever. Termijnen waarbinnen werkzaamheden dienen te zijn voltooid, gelden daarom alleen als fatale termijnen indien deze termijnen zijn overeengekomen.

 

8.3

De opdracht is in financiële zin afgesloten zodra de eindafrekening door opdrachtgever is voldaan. Indien opdrachtnemer niet binnen een termijn van 20 dagen na dagtekening van de eindafrekening een reactie ontvangt van opdrachtgever, wordt de eindafrekening geacht te zijn goedgekeurd.

 

Artikel 9. Tussentijdse beëindiging van de opdracht

 

9.1

Het is partijen toegestaan de overeenkomst voortijdig eenzijdig op te zeggen, met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, indien één van hen van mening is dat de opdrachtuitvoering niet meer kan plaatshebben conform de overeenkomst van opdracht en eventuele latere aanvullende overeenkomsten.

 

9.2

De wens tot opzegging dient schriftelijk, per e-mail of mondeling, voorzien van motivaties aan de wederpartij te worden bekendgemaakt. Partijen mogen van de bevoegdheid tot opzegging slechts gebruikmaken indien, ten gevolge van feiten en omstandigheden die zich aan de invloed van de opzeggende partij onttrekken of hem niet zijn toe te rekenen, voltooiing van de opdracht in redelijkheid niet kan worden gevergd.

 

9.3

De tot aan de opzegging verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten worden door opdrachtnemer bij opdrachtgever in rekening gebracht, waarbij aan opdrachtgever, indien mogelijk en onder voorbehoud, de voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden ter beschikking zullen worden gesteld.

 

9.4

In geval één van beide partijen in staat van faillissement geraakt, surseance van betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de opdracht zonder inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen, een en ander met behoud van rechten.

 

9.5

Opdrachtnemer kan de opdracht onmiddellijk geheel of gedeeltelijk opzeggen door middel van een schriftelijke kennisgeving aan opdrachtgever, indien wet- of regelgeving, beleid of aanwijzingen van overheidswege of de zeggenschap over de opdrachtgever zodanig wijzigen dat de uitvoering van de opdracht niet meer uitvoerbaar is, dan wel onrechtmatig of in strijd is met relevante governance codes, gedrags-, beroeps- of onafhankelijkheidsregels.

​

bottom of page